CONTACT

Cabinet de avocat
MONICA MITREA
Romania Office
Strada Tache Gheorghe Nr. 1
041501 București, Romania
T +40 725 462 702
info@lex-avocats.ro

Etude d'avocats
MITREA & ASSOCIÉS
Switzerland Office
Rue Caroline 2 / Enning 1
1003 Lausanne, Suisse
T +41 21 341 95 95
F +41 21 341 95 99
info@lex-avocats.ch
www.lex-avocats.ch
© 2017 MITREA & ASSOCIÉS

Blog

iul 2, 2018

UEFA a adoptat o noua versiune a Fair-play-ului financiar 2.0


(articol publicat de Monica Mitrea)

De când a fost ales președinte al UEFA în septembrie 2016, Aleksander Ceferin a promis să garanteze un echilibru competitiv între cluburile continentului. El s-a angajat să reducă lacunele financiare uriașe dintre cluburile bogate și cele sărace. Unul dintre pilonii principali ai politicii sale a fost restabilirea mecanismului fair play (FPF), introdus în 2011 de Michel Platini (2007-2015), conform căruia echipele europene nu pot cheltui mai mult decât nu câștiga sau vor primi sancțiuni.

În consecință, UEFA a întreprins o revizuire cuprinzătoare, în consultare cu asociațiile naționale și cu toate celelalte părți interesate (ECA, ligile europene, FIFPro Europe).

Asociația Europeană a Cluburilor de Fotbal (ECA) a validat principiul unui "fair-play 2.0", prin stabilirea a doi indicatori care să permită UEFA să intervină mai repede, deoarece, potrivit lui Michael Verschueren, seful grupului de lucru al ECA pe probleme financiare, este nevoie de o perioadă de "18-22 luni" pentru ca UEFA să intervină. Primul indicator se referă la nivelul gradului de îndatorare, cu un grad de îndatorare maximă al cluburilor la EBIDTA (câștiguri înainte de dobândă, impozite, amortizare sau profit înainte de impozitare, dobândă și depreciere). Al doilea indicator se referă la transferuri: un sold maxim de 100 de milioane de euro între cheltuieli și vânzări pe piața de transferuri, fără a fi strict interzis să fie depășit. În acest fel, dacă cluburile părăsesc unul dintre acești indicatori, aceștia vor fi imediat puși sub supraveghere, autoritatea de control financiar a clubului poate cere garanții imediate. UEFA va putea acționa mult mai rapid, verificând nu numai bugetele cluburilor pentru anul în curs și anul precedent, ci și previziunile bugetare pentru sezonul următor.

Joi, 24 mai 2018, Comitetul executiv al UEFA a adoptat noi măsuri care vizează întărirea fair-play-ului sau financiar: mai multă transparență, o fereastră de transfer foarte monitorizată și agenți scrutinizați. Se așteaptă ca aceste măsuri să contribuie la scăderea nivelului datoriei (269 milioane de euro pierderi înregistrate de cluburi în 2016, față de 1,7 miliarde în 2011, înainte de înființarea FPF). Într-adevăr, în timp ce sistemul pus în aplicare până în prezent a redus pierderile, nu a redus decalajul financiar uriaș dintre cluburile bogate și cele sărace.

Noul regulament crește transparența, obligând cluburile să-și publice informațiile financiare, inclusiv plățile către agenți.

În al doilea rând, permite o mai bună armonizare a principiilor de raportare financiară și contabilă privind tranzacțiile specifice fotbalului, cum ar fi cerințele contabile specifice pentru transferul jucătorilor.

În final, se urmărește o abordare mai proactivă prin introducerea acestor doi noi indicatori financiari, care reprezintă rata datoriei durabile, ceea ce va îmbunătăți monitorizarea poziției datoriei clubului și a indicatorului deficitului de transfer al jucatorilor, ceea ce va îmbunătăți urmărirea cheltuielilor de transfer de club cu o anumită sumă.

Scopul declarat este acela de a spori nivelul de transparență și de a reduce decalajul în veniturile generate de anumiți agenți. Monitorizarea perioadei de transfer și de îndatorare ar trebui să permită o reacție imediată. Este vorba despre o reacție la recrutarea făcută de Paris Saint-Germain (PSG), cu mai mult de 400 de milioane de euro cheltuite pe Neymar și Mbappé. În ciuda deschiderii unei investigații de către UEFA, PSG a reușit să își desfășoare sezonul în mod normal și, în sfârșit, organismul de control financiar al cluburilor UEFA (CFCB) a decis să nu sancționeze PSG, considerând că aceasta nu a depășit deficitul permis, în pofida ajustărilor efectuate în cadrul anumitor contracte de sponsorizare.

La aceasta se adaugă utilizarea mai strictă a anumitor pârghii existente, de către UEFA, cum ar fi evaluarea valorii reale a contractelor de sponsorizare, în ceea ce privește contractele PSG susținute de Qatar, supraevaluate de UEFA.

Regulamentul UEFA pentru licențierea cluburilor și a fair-play-ului financiar - Ediția 2018